تشابهات و تمایزات صورخیال بیدل دهلوی با نیما
نویسندگان
چکیده
صور خیال یکی از رایجترین اصطلاحات در نقد ادبی است و از جمله اصطلاحاتی است که بیشترین تکثّر معنایی را داراست. واکاوی صورخیال شاعرانه یکی از راههای تشخیص افتراق و اشتراک آثار ادبی است. بررسی از این دیدگاه در نهایت، سبک و ارزش هنری را روشن کرده و میزان قدرت، نوآوری و بهرهگیری از میراث گذشتگان را مشخص میکند. بیدل دهلوی (و بالطبع شاعران سبک هندی بهویژه شاخه رهرو خیال) با باریکبینی و تیزبینی، در عناصر و پدیدههای اطراف خود، جزئینگر بوده و در جستجوی معنای بیگانه، نوآوریهای بیشماری را در انواع صور خیال از خود به جای گذاشته است. این نوآوریها در بطن خود، ویژگیهایی را داراست که نیما یوشیج نیز در نوگراییهایش آنان را به کار بردهاست. از آنجا که سنجش صور خیال این دو تن(بیدل و نیمایی) میتواند نشانگر تمایزات و تشابهات این دو با یکدیگر باشد، ازین رو در این مقاله، نخست به تعریف صور خیال، بررسی چهار حوزه استعاره، تشبیه، کنایه و تصاویر، بررسی چگونگی صور خیال در اشعار این دو تن و در نهایت سنجش و مقایسه این دو سبک به صورت نمودار پرداخته شدهاست.
منابع مشابه
بیدل دهلوی و اسطورههای ایرانی
قرن یازدهم هجری دوران افول اسطورههای ایرانی است. اگرچه در عصر صفوی پرچم وحدت ملی ـ که قرنها بر زمین افتاده بود ـ برافراشته میشود، ولی از «اسطورههای ملی» به عنوان مرکز ثقل این اتحاد، اثری در میان نیست. دو شاخة ایرانی و هندیِ شعر عصر صفوی به مسأله اسطوره نگاهی مشابه دارند، با این تفاوت که در شاخة ایرانی، شاعران با میراث ادبی، فرهنگی و تاریخی ایران هم از طریق متون و هم از طریق روایات شفاهی آشنا...
متن کاملمهدویت پژوهی و آینده پژوهی: تشابهات و تمایزات
هدف: مهدویتپژوهی و آیندهپژوهی به عنوان دو حوزۀ مطالعاتی مطرح در جامعۀ اسلامی، به لحاظ موضوعی و کاربردی، تعاملات مهمی با هم دارند. مهمترین این تشابهات و تعاملات از یک سو و تمایزات از سوی دیگر، بین این دو کدام است؟ روش: مقالۀ حاضر به روش تطبیقی انجام شده که با بهرهگیری از تحلیلهای فلسفۀ علم و رویکرد مطالعات درجه دوم است. یافتهها: به نظر میرسد وجه اشتراک مهم هر دو حوزۀ مطالعاتی، رویکرد چند ر...
متن کاملتحلیل زیبانگــری بیدل دهلوی (با رویکردروانشناختی)
عارفان از تجربههای روحیای سخن گفتهاند که موجب تغییر نگرش آنها شده است. سؤال بنیادین این پژوهش این است که تجربه روحی عشق در غزلیات عرفانی "بیدل دهلوی" چه جایگاهی دارد؟ و از تحلیل روانشناختی آن، چه نتیجهای به دست میآید؟ از بررسی غزلیات "بیدل" نفوذ عشق به منزله پیام شعری او رخ مینماید. این نفوذ در حد یک تعریف از عشق نیست، بلکه تجربه روحی شخصی، با پیامدهای مبارک است. شیوه کنش روانی عشق موجب...
متن کاملتأملی در سبک بیدل دهلوی
میرزا عبدالقادر بیدل (۱۶۴۴-۱۷۲۱م.) در تاریخ ادبیات فارس و تاجیک، بیشبهه بزرگترین نمایندة سبک هندی بهشمار میرود که با آثار جاودان خویش سبب رونق بازار اندیشه در میان علاقهمندان اشعارش شده است. ازآنجاکه دشواری طرز بیان، پیچیدگی معنی، دشوارفهمی مضمون و درمجموع، دیرآشنایی از مهمترین خاصیتهای شعر شاعر شمرده میشود، تا امروز دربارۀ مسئلههای مربوط به شناخت طرز سخن و معرفت صحیح کلام او بحثهای ...
متن کاملموسیقی بیرونی دیوان بیدل دهلوی
بررسی زیباترین و شاخص ترین جلوهی موسیقی شعر یعنی وزن و آهنگ آن گامی است در جهت شناخت ذهنیات و تفکّرات شاعر و در این راستا پرداختن به جنبههای گوناگون موسیقی شعر وی ضرورت تام دارد. آهنگ و موسیقی، زیبایی و تأثیر ناشی از آن و همچنین موافقت آن با طبع زیبا پسند انسان، شرط اساسی در ماندگاری و جاودانگی شعر و شاعر دارد. بیدل از جمله شاعران بزرگ و بی بدیل سبک هندی است که به حق اُسوه و نمونه بیهمتایی ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نثر پژوهی ادب فارسیجلد ۱۹، شماره ۴۰، صفحات ۲۷۳-۲۹۶
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023